برخی تفاوتهای ژنتیکی خاص، بیماران دیابتی را مستعد ابتلا به بیماری کلیوی می کند

19سپتامبر 2019 - در مقیاس بی سابقه ای، محققان شروع به رمز گشایی از ژنتیک بیماری کلیوی کرده اند که ممکن است برخی افراد دیابتی را مستقل از میزان کنترل قند خونشان، مستعد ابتلا به بیماری کلیوی کند. یافته های این مطالعه در شماره ی آتی مجله ی JASN منتشر خواهد شد.

بسیاری از افراد مبتلا به دیابت نوع 1 علی رغم کنترل کافی قند خون به بیماری کلیوی مبتلا می شوند، در حالی که برخی دیگر علی رغم هایپرگلایسمی طولانی مدت، عملکرد طبیعی کلیه های خود را حفظ می کنند. مطالعات نشان داده است که بیماری کلیوی دیابتی (DKD) یک جزء ارثی دارد، اما در مورد ژنهای دخیل در بروز این بیماری، اطلاعات کمی در دست است.

برای شناسایی تغییرات ژنتیکی که افراد را مستعد ابتلا به DKD می کند، پرفسور Jose C. Florez،(از بیمارستان عمومی ماساچوست، انستیتو Broad، دانشکده پزشکی هاروارد) و همکارانش آنالیزهای گسترده ی ژنومی را بر روی 19406 فرد مبتلا به دیابت نوع 1 با تبار اروپایی، با و بدون بیماری کلیوی انجام دادند.

محققان 16 ناحیه ی ژنی جدید مرتبط باDKD را شناسایی کردند و داده های بیولوژیکی حمایتی مربوط به این ارتباط را برای برخی از آنها ارائه نمودند. به عنوان مثال، محققان یک تفاوت را در ژن COL4A3 کشف کردند، ژنی که یک پروتئین کلاژن را رمزگذاری می کند که برای سلامتی کلیه مهم است.

دکتر Florez گفت: این مطالعه نمونه ای از پیشرفت قابل توجه در ژنتیک DKD است، مطالعات قبلی نیز ارتباطات محکمی را ارائه داده اند. شناسایی 16 منطقه ی ژنی مرتبط با  DKD،بینش جدیدی در مورد پاتوژنز DKD ارائه داده و اهداف بیولوژیکی بالقوه ای را برای پیشگیری و درمان این بیماری شناسایی نمود.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-09-genetic-variants-predispose-patients-diabetes.html